طراحی شهر

طراحی شهری چیست؟

طراحی شهری چیست؟ برای پاسخ به این سوال باید کمی به عقب برگردیم. باید ببینیم این واژه ابتدا از کجا آمده، و برای تعریف چه عملی استفاده شده است.

طراحی شهری

اصطلاح طراحی شهری در آمریکای شمالی در سال 1950 ابداع شد و جانشین اصطلاح منسوخ civic design شد. براساس طبقه بندی ای که توسط جنبش شهر زیبا صورت گرفت civic design بر طراحی ساختمان های اصلی شهری، سالن های اجتماعات شهری، سالن هاي اپرا، موزه ها و ارتباط آن ها با فضاهای باز، تمرکز دارد، در صورتی که طراحی شهری، روش ارزشمندتری را در پیش می گیرد «که با تکیه بر اصول زیبایی شناسی اولیه، با کیفیت قلمرو عمومی (فیزیکی و اجتماعی و فرهنگی) و ایجاد مکان برای مردم برای استفاده و تفریح سروکار دارد».

کلمه طراحی شهری علاوه بر تشکیل از 2 کلمه مبهم، به طور ذاتی یک اصطلاح مبهم است، اگر به صورت جدا در نظر گرفته شوند، طراحی و شهر هر یک معانی مشخص  دارند، urban”” به مشخصه ها و خصوصیات” “town یا” city” اشاره دارد و” طراحی” به فعالیتهای نظیر طراحی، نقشه کشی، آراستن و نظم دادن و کشیدن نقشه و طرح و… .

طراحی شهری چیست؟

در تعیین مرز و محدوده موضوع طراحی شهری و در تصدیق هدف ها و تنوع ذاتی طراحی شهری، ارزش های کمی وجود دارد و نیاز اصلی تعیین و محدود کردن قلب و هسته آن به جای شرح لبه ها و مرزهایش است. و این برای روشن كردن باورها وفعالیتهای مرکزی است تا اینکه مرزها و استثناها؛ و البته تعیین اینکه چه چیزی طراحی شهری نيست، راحت تر از این است که بگوییم طراحی شهری چیست؟

برای مثال طراحی معماری، عمران یا مهندسی بزرگراه، معماری منظر، مدیریت و برنامه ریزی شهری نیست. همچنین هم گسترده تر و هم محدود تر از همه این فعالیت های قدیمی است؛ با این حال تعاریف مربوطه می تواند مفید باشد.

 طراحی شهری نوعا با اصطلاحات معماری و برنامه ریزی شهری تعریف می شود.

Maitland ، Gosling (1984) آن را به عنوان محدود عمومی بین معماران و برنامه ریزی تعریف می کنند در حالی که انجمن تحقیق علوم اجتماعی انگلیس موقعیت طراحی شهری را در مرز مشترک معماری، معماری منظر و برنامه یزی شهری تعیین می کند و براساس رسوم طراحی معماری، معماری منظر و مدیریت محیطی و رسوم علوم اجتماعی و برنامه ریزی معاصر شکل می گیرد. البته طراحی شهری حاصل تداخل آنها و محدوده مشترک آن ها نیست و یک سری اصول و فعالیتهای خاص خود را دارد.

علی گودرزی؛ پارسی شهر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *