الکساندر فون هومبولت

الکساندر فون هومبولت، آخرین دانشمند جامع العلوم، خالق اثر بی نظیر “کیهان” (کاسموس) و بنیان گذار جغرافیای نوین است. هومبولت در 14 سپتامبر 1769 میلادی در برلین به دنیا آمد.

دوران جوانی

الکساندر فون هومبولت در خانواده ای اشرافی با ملک و املاکی نجومی به دنیا آمد. تحصیلات ابتدایی را خوب فراگرفت و به سه زبان لاتین و فرانسه و یونانی نیز تسلط پیدا کرد. سپس به دانشگاه هامبورگ رفت و به تحصیل در اقتصاد پرداخت. بعد از مدتی به تاریخ طبیعی و گیاه شناسی علاقه پیدا کرد. همزمان با فراگیری این علوم توانست مدرک مهندسی معدن خود را نیز کسب کند. انرژی فراوان هومبولت در کنار عطش سیری ناپذیر علمی و بلندپروازی جوانی او، شخصیتی خاص از او ساخته بود.

مرگ پدر

بعد از مرگ پدر، ثروت هنگفتی به الکساندر رسید. این ثروت به روح ماجراجوی هومبولت این اجازه را داد تا از حصار قید و بند زندگی روتین و خانواده اشرافی رهایی یابد و به دنبال جاه طلبی های خود برود. رویای کشف تمامی نقاط کشف نشده ی زمین الکساندر فون هوبولت را راهی سفری کرد که بر علم جغرافیای امروزی بزرگترین تاثیر را گذاشت. او از یک سو پایان دهنده دوره کلاسیک جغرافیا و از سوی دیگر آغازکننده و پایه‌گذار جغرافیای نوین است.

الکساندر فون هومبولت، دانشمندی است که بیشترین مکان های در روی کره زمین به نام وی است. ۱۴ شهر در ایالات متحده آمریکا، یک شهر در کانادا، کوه‌هایی در قاره قطب جنوب، کوه‌هایی در شمال و جنوب آمریکا، استرالیا، نیوزیلند، کالدونیای جدید و یک جریان اقیانوسی در نزدیکی کشور پرو، بزرگترین یخچال طبیعی در جزیره گرینلند، یک خلیج، یک دانشگاه، یک جنگل چوب قرمز در کالیفرنیا، چاله‌ای در سطح ماه، خیابانها و پارکه ای متعدد به اسم هومبولت است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *